11. august 2021

Tredje Plusbus-etape godt undervejs i Aalborg

Arkil Plusbus belægning Aalborg


Efter at have afsluttet de første Plusbus-etaper i Aalborg er vi omtrent halvvejs med en af de mest centrale strækninger.
 

Der er tæt fodgængertrafik imellem de mange butikker. Sommersolen forkæler gæsterne på spisestederne i Østerågade, der har sat borde- og stole ud i det fri. Og så er vi i øvrigt i gang med at brække gaden op for lave nye belægninger. 

- Vi kan tydeligt mærke, at der er kommet liv i byen efter sommerferien, så vi kommer jo til at gå lidt i vejen for hinanden alle sammen. Men så er det jo bare om at huske på, at det bliver rigtig godt, når vi er færdige, siger Per R. Møller, der er formand på projektet. 

Omlægningen af Østerågade er en del af det store Plusbus-projekt i Aalborg. I skrivende stund arbejder vi i den nordlige del af Østerågade, som tidligere har været et knudepunkt i bybustrafikken. Efter at vi i foråret brækkede belægningen op fra facade til facade har vi lagt bærelag på kørebanen, og så er vi ellers i gang med fortovene, hvor vi lægger granitfliser, chaussesten og granitleder i et nøje tilrettelagt mønster. 

- Det bliver et helt anderledes byrum med masser af plads til udeservering, siger Per R. Møller, der har været med til at omdanne adskillige gader og pladser i det centrale Aalborg igennem de senere år. 

Plusbus-projektet er delt op i 14 etaper, og indtil videre har Arkil vundet de fem. De to første er så godt som færdige, og Per R. Møller forventer, at han og sjakket er kommet igennem Østerågade-etapen til november. Til den tid vil strækningen have fået ny belægning overalt og et nyt fundament af drænasfalt og beton. 

To steder på strækningen – ud for Gl. Torv og ud for Jensens Bøfhus – bliver der anlagt aflæssepladser, så de handelsdrivende kan få forsyninger, uden at bustrafikken bliver forstyrret. Aflæssepladserne får præcis samme overfladebelægning som resten af fortovene, men med en langt kraftigere fundering, der kan holde til belastningen fra de tunge køretøjer. 

Kørebanen, som før havde en belægning i granitsten, ender med at få et slidlag i asfalt. 

Det samlede Plusbus-projekt forventes at være afsluttet i 2023. Til den tid vil særlige busser med plads til 150 passagerer kunne køre i særlige busbaner på det meste af den 12 km lange strækning tværs igennem Aalborg.

Foruden strækningen i Østerågade er vi i øjeblikket i gang med en etape af Jyllandsgade samt J. F. Kennedys Plads.

Arkil plusbus Østerågade Aalborg

Når byggerod er blevet til færdigt projekt, vil Østerågade blandt andet byde på helt nye muligheder for udeservering og byliv.
 

Arkil plusbus Østerågade Aalborg

Hussein (forrest) og Aras er en del af sjakket i Østerågade. De to brolæggere tidligere været med til at forskønne andre dele af det centrale Aalborg.

KONTAKT

René Hald
Afdelingschef

Tlf.: 29685999
Mail: reh@arkil.dk

En ny linje gennem Aalborg

BRT-bussen skal løse dele af Aalborgs udfordringer for byens trafik.

Plusbus er en såkaldt BRT-løsning, der står for Bus Rapid Transit, hvor lange busser, der primært kører i egen busbane, binder byen sammen mellem øst og vest.

Når hele strækningen står færdig i 2023, kan man køre fra øst ved Væddeløbsbanen gennem midtbyen til Aalborgs nye universitetshospital i vest.

Etapen i Østerågade strækker sig over 380 meter. Her lægger vi 1900 kvm granitsten foruden 30 cm brede bodursten på hver side af kørebanen.
 

Læs mere om andre projekter, som Arkil har udført i forbindelse med Plusbus-projektet.

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk