Højhastighedsbane TP 45

Arkil udfører en kort, udfordrende strækning af den nye højhastighedsbane mellem København og Ringsted for Banedanmark, som omfatter både sporarbejde og etablering af broer.

Facts

Projektperiode
2014-2016
Bygherre
Banedanmark
Kontraktsum
120 mio. kroner

Jernbane og broer

Entreprisen omfatter en 750 meter dobbeltsporet banestrækning, hvor banen blandt andet skal føres over jernbanen Lille Syd, der kører mellem Roskilde og Næstved. To vigespor til den nye højhastighedsbane skal på den korte strækning også føres under S-banen, den nye dobbeltsporede bane og Køge Bugt motorvejen, og der skal etableres betonstøttevægge på halvdelen af strækningen, så den nye banestrækning hæves og kan føres over Lille Syd banen.

Der etableres to stibroer, én over Lille Syd banen og én bro som strækker sig over S-banen, Køge Bugt motorvejen og den nye dobbeltsporede bane.

Se en bro blive støbt på 22 timer

Nogle gange er størrelsen bare det afgørende. Og netop broen med det kliniske navn TP 45 S BRA-10 var et stort projekt for Arkil Bro & Beton, da den i september 2016 blev støbt på bare 22 timer.

Broen skal, når den står færdig, føre den nye højhastighedsbane mellem Ringsted og Femern over den nye linje til Køge Nord. Den godt 40 meter lange og syv meter brede bro blev in situ støbt på 22 timer. To hold med hver 32 mand var i gang, desuden kørte to laboratoriebiler og fire pumper non stop med at fylde i alt 1240 kubikmeter beton på broen.

 

 

 

 

 

 

 

Samarbejde på tværs af afdelinger

Arkil Bro & Beton

Arkil Storprojekter

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk