8. november 2023

1,7 km bro afleveret efter gennemgribende renovering

Både fra Transportministeriet og Vejdirektoratet lyder der stor glæde over, at Sallingsundbroen nu står i næsten samme stand, som da den var ny i 1978.

 


Den 20. november 2023 blev det fejret, at fire års renovering af Sallingsundbroen er afsluttet. Her er det transportminister Thomas Danielsen flankeret af Skives borgmester Peder Chr. Kirkegaard (tv.) og Morsøs borgmester Hans Ejnar Bertelsen (th.).

Det var med en gennemrenoveret bro i baggrunden, at transportminister Thomas Danielsen i dag lagde turen forbi Sallingsund. Igennem de seneste næsten fire år har Arkil udført et gennemgribende arbejde på den 1,7 km lange bro for Vejdirektoratet, og broen er netop afleveret.

”Jeg vil gerne sige tak til både Vejdirektoratet, Sweco og Arkil for veludført arbejde. Renoveringen af broen er rettidig omhu, det er klogt, det er snusfornuftigt, det er bæredygtigt, og det er klimavenligt. Smuk er Sallingsundbroen nu igen, og derfor er jeg jo også lidt stolt af, at den pryder vores 50 kroner-seddel,” sagde transportministeren.

Vejdirektoratet hyrede Arkil til opgaven tilbage i 2019. Dengang var det planen, at arbejdet skulle være afsluttet i 2022 efter tre etaper, der hver skulle tage et år at udføre. Opgaven lød på at omisolere broen, så den også i mange årtier fremover kan modstå den relativt kraftige påvirkning fra det saltholdige miljø.

Forsinket et år

Arbejdet, der kun kan udføres i gunstigt vejr, gik i gang i foråret 2020. Det viste sig dog hurtigt, at betonoverfladens tilstand gjorde det umuligt at gennemføre det planlagte arbejde med et tilfredsstillende resultat.


Arkil vandt kontrakten på at renovere Sallingsundbroen i december 2019.

Efter grundige undersøgelser blev det besluttet at udføre en mere gennemgribende renovering af broens overflade. På det tidspunkt var man dog nået så langt ind i 2020, at vejrvinduet til første af de tre etaper var lukket. Dermed endte projektets slutdato i 2023 i stedet for 2022.

”Vi startede med en anden opgave, end vi forestillede os, og på den underliggende beton er der nu udført et kæmpestort ekstraarbejde,” siger Vejdirektoratets områdechef Michael Ebbesen og fortsætter:

”Trods udfordringerne har vi oplevet et godt samarbejde med Arkil, og sammen har vi fundet nogle gode løsninger. Jeg er sikker på, at trafikanterne nu vil opleve, at de har fået en nærmest ny bro.”

For bilisterne vil det mest iøjnefaldende være, at der er kommet ny asfaltbelægning på broen, og at både rækværk og mekaniske fuger er skiftet ud. Alligevel er det arbejdet med at renovere betonoverfladerne på det enorme bygningsværk, der har udgjort den klart største del af entreprisen.

”Vi laver jo af og til omisolering af motorvejsbroer, hvor der typisk er en overflade på 5-600 kvm. Men Sallingsundbroen har en overflade på 22.000 kvm, som endda er relativt svære at komme til. Så det har været et stort og spændende projekt at være med til,” siger Martin Andersen, projektchef hos Arkil.

Renoveringen af Sallingsundbroen er det største enkeltstående renoveringsprojekt for Vejdirektoratet i et årti.

Vejdirektoratets områdechef Michael Ebbesen (tv.) blev vist rundt på Sallingsundbroen af Arkils projektchef Martin Andersen (th.) i slutningen af oktober 2023.

KONTAKT

Erik Berg Madsen
Divisionsdirektør, Arkil Bro & Beton

TLF.: 40 33 03 90 
EBM@arkil.dk

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk