18. december 2018

Alfred Nobels Bro åbnet for cyklister og gående


Et billede fra støbningen af brodækket, der forløb henover halvandet døgn midt i den varme sommer 2018.

Alfred Nobels Bro, der går hen over Frederiksholmsløbet i Københavns Sydhavn, er netop blevet åbnet for offentligheden – i første omgang for gående og cyklister.

Det slanke, arkitektoniske bygningsværk har stillet store krav til konstruktionen, som Arkils Bro & Betonafdeling står bag.

Det er projektchef Kasper Knudsen og resten af holdet hos Arkil, der har bygget den atypiske bro.

”Den 90 meter lange bro har et slankt og atypisk design, som gør den til en konstruktionsmæssig udfordring. Brodækket har en varierende bredde fra 18 til 23 meter, da broen ”breder sig ud” på midten af dækket,” forklarer projektchef Kasper Knudsen, Arkil.

Den varierende bredde af brodækket har været en af flere udfordringer. Støbningen af bropillerne er også ret særlig, da de elliptiske søjler står i V-formation og samtidig er koniske.

I forbindelse med placeringen af pælene har både Arkil Fundering og Vandbygnings teknikere sammen med folk fra Energinet og bygherren ført tilsyn, da pælene skulle placeres mellem store el- og gasledninger, som ligger på langs i kanalen, og som under ingen omstændigheder måtte beskadiges, forklarer afdelings souchef Esben Fogh Nielsen, Vandbygning.

Pælene er sat ned med en vibrator monteret på en 25 tons gravemaskine og efterrammet med Junttan PM23 rammemaskinen.

Hen over sommeren blev det store forskallings- og armeringsarbejde udført, og det sidste interiør sat på plads.

”Formarbejdet med broen har været helt unikt og afsætningen er kompleks”, forklarer projektchef Kasper Knudsen, som er godt tilfreds med slutresultatet.

Broen åbnes for bilister i 2024.

 

Se video af støbningen af brodækket

 

 

Video: Timelapsevideo.dk

FAKTA OM ALFRED NOBELS BRO

Alfred Nobels Bro er navngivet i sammenhæng med de kommende vejnavne på Enghave Brygge, som opkaldes efter modtagere af Nobels Fredspris.

Byggeriet har overholdt både tidsplan og budget. Der er brugt 4200 tons beton til at bygge broen. Selve brodækket blev støbt i løbet af 36 timer i streg.

Bænken, som er 70 m lang er designet i et samarbejde mellem COBE arkitekter og MOE A/S. Bænken er udført i en bærende rustfristålramme og beklædt med træstokke i Mahogni.

Bænken er  tænkt som et skulpturelt element, der følger broens krumning og har siddepladser i to niveauer samt udsigt over havneløbet.

Kilde: Københavns Kommune

KONTAKT

Martin Andersen
Produktionschef, Arkil Bro & Beton

mnn@arkil.dk
30 69 95 45

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk