Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM)

Er du ressourcebevidst og går du ind for mindre CO2 og mere genbrug?

Med BSM-teknologien giver vi nyt liv til nedslidte veje med 100 % genbrug af asfalten, mindst 90 % reduktion af CO2 udledning og hurtigere ibrugtagning for bilisterne. 

Velegnet til flere slags opgaver

Små veje på landet, der skal forstærkes eller udvides: 

  • Kantfræsning af rabat i eksisterende belægningstykkelse 
  • Forstærkning af belægningen med op til 10 cm knust asfaltgenbrugsmateriale
  • BSM-fræsning af eksisterende belæg
  • Udlægning og komprimering af BSM
  • Nyt slidlag efter BSM


Landeveje og motorveje med revner og krakeleringer:

  • BSM-fræsning af eksisterende belægning i bredder fra 2,35 m til 3,8m i op til 25 cm tykkelse 
  • Udlægning og komprimering af BSM
  • Nyt slidlag efter BSM


Veje med kantsten i byer - evt. efter opgravninger:

  • BSM-fræsning af eksisterende belægning
  • Lysning kan øges ved fjernelse af materiale
  • Udlægning og komprimering af BSM
  • Nyt slidlag efter BSM

Kold genbrugsasfalt

BSM, også omtalt som kold genbrugsasfalt, er ikke kun en hurtig og effektiv metode at lægge ny belægning på vejene, den er også CO2 besparende og skånsomt for miljøet, hvor vi undgår at sprænge bjerge i Norge, grave huller i Danmark og køre den gamle asfalt frem og tilbage til asfaltværket.  

Asfalten fræses af, forarbejdes og lægges i en og samme proces. Maskinen fræser den gamle asfalt af, blander genbrugsasfalten med cement og skumbitumen, imens maskinen kører og lægger den nye asfalt med det samme. 
 

Se videoen om BSM processen og udlægningen.

Download folder om Bitumen Stabiliseret Materiale (BSM)

 

 

Før og efter med BSM

 

AARHUS KOMMUNE

Silkeborgvej ved Årslev Kro 
2 km gammel hovedvej, behandlet i 15 cm dybde

Slet Møllevej 
Ca. 700 m kommunevej, med bredde på 4,5 m udvidet til 5,5 m bredde, og samtidig forstærket 8 cm

 

FAABORG MIDTFYN KOMMUNE

Rødamsvej, Ryslinge by
Areal på 3.700 m2, behandlet i 7,5 cm dybde, sænket pga. kantsten

Ibjergvej, i Årslev 
Areal på 6.100 m2, behandlet i 11 cm dybde

Ibjergvej, uden for Årslev
Areal på 6.200 m2, behandlet i 16 cm dybde, tilført knustgenbrugsasfalt 5 cm

Samarbejder

I samarbejde med Aarhus- og Faaborg-Midtfyn Kommune har vi testet maskinen og belægningen på flere af kommunernes veje. 

Per Kristensen, afdelingsleder i Teknik og Miljø, Aarhus Kommune udtaler: 
"I Aarhus Kommune har vi en ambitiøs klimaplan, hvor vi bl.a. fokuserer på løsninger, som kan være med til at skære ned på CO2 udledningen og som ligger os meget på sinde i alt, hvad vi gør. På vejområdet har det hidtil været svært at flytte noget, derfor blev vi hurtigt enige om, at det var en god mulighed at deltage i de første BSM test på dansk jord og få nogle erfaringer.”

Flemming Hansen, driftsmedarbejder i Vejdrift, Faaborg-Midtfyn Kommune udtaler:
”Vores erfaringer med bitumen stabiliseret materiale er kun blevet bedre og bedre i løbet af de tre prøvestrækninger. Resultaterne virker fornuftige, og er uden fejl og mangler. Og dertil kommer der også fordelene med nedbringelse af CO2 ledningen, og mindre transport og opvarmning, som også er til at føle på. Så vi er meget fortrøstningsfulde ved BSM materialet."

Kontakt

​Vi går gerne i dialog om, hvor BSM metoden kan indtænkes som et alternativ til konventionel asfaltudlægning til reparation af veje. Vi har teknikere og nyt laboratorieudstyr til at lave de forudgående undersøgelser for at finde den rette løsning til kommende kunder.

Vil du vide mere om BSM og høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at reparere veje med omtanke på jordens ressourcer.
 

Mikkel Caprani
Salgs- og entrepriseleder

Tlf. 29 82 40 14
mikca@arkil.dk
 

Henrik Hougaard
Afdelingschef

Tlf. 29 41 08 90
heh@arkil.dk
 

Kontakt Arkil

Find din afdeling eller kontaktperson her.

Arkil Holding A/S | Søndergård Alle 4 | 6500 Vojens | +45 73 22 50 50 | arkil@arkil.dk